Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven aan het woord

“Beursvloer Stichtse Vecht: dé ideale manier om als nieuwe ondernemer kennis te maken met organisaties en andere ondernemers”, zegt Patricia Timmer van DOT Facility Services, een bedrijf dat voor de inrichting, installatie en service van kantoren zorgt.

Samen met echtgenoot  Dave runt ze al geruime tijd hun bedrijf en medio 2008 zijn ze in Breukelen op De Corridor neergestreken om dichter bij hun klanten te zitten. ‘Als nieuwe ondernemer is het belangrijk dat mensen weten wie je bent en waar ze je kunnen vinden. Inmiddels hebben we al enkele keren deelgenomen aan de Beursvloer en het heeft ons buiten een maatschappelijke betrokkenheid ook naamsbekendheid gegeven. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit ook voor andere bedrijven in Breukelen echt te moeite waard is’.

De Beursvloer is voor haar ook een uitdaging om gezamenlijk, met maatschappelijke organisaties, te kijken wat je voor elkaar kunt betekenen . Wat spreekt je aan, is er een klik en welke links zijn er te maken.
Voor bedrijven  is er een bijeenkomst georganiseerd voorafgaand aan de beursvloer. Deze wordt dit jaar voor de allereerste keer gehouden en is  zeker  een pluspunt te noemen. Zo bestaat er de mogelijkheid om contacten te leggen en onderling met elkaar kennis te maken;  iets waar het in de hectiek van de beursvloer vaak aan ontbreekt.

Als actief en betrokken inwoner van Breukelen kent Patricia inmiddels al meer mensen dan haar buurman, een bekende Breukelenaar.  Het laten zien van hun maatschappelijke gezicht  op de Beursvloer is voor DOT Facility Services een vanzelfsprekendheid.

 

'Nyenrode Business Universiteit staat voor alle aspecten van duurzaamheid.  Duurzaam leiderschap, duurzaam onderhoud van het landgoed, duurzaam inkopen etc. Wij onderscheiden ons van andere universiteiten omdat wij niet alleen denkers maar ook doeners zijn. Bij ons ligt de nadruk op hoofd, hart en handen; kennis, bezieling en vooral ook praktisch aan de slag. Daarom vinden wij nauwe aansluiting bij bedrijven’.  Aan het woord is Wilbrand Kuijt, Facility manager van  Nyenrode Business Universiteit. ‘Als onderneming die zich betrokken voelt bij de samenleving doen wij graag mee aan de Beursvloer; het is een leuk concept dat ons erg aanspreekt’.

Op de Beursvloer in maart j.l. maakte Kuijt ondermeer  een match met de Wereldwinkel. Nyenrode  Business Universiteit nam het ontwerp en productie van een nieuwe brochure op zich.  In ruil daarvoor plaatste de Wereldwinkel  enkele vitrines met haar producten in het Albert Heijn gebouw van  Nyenrode.
‘Omdat Nyenrode Business Universiteit staat voor duurzaamheid willen wij graag onze naam verbinden aan die van de Wereldwinkel door hun producten hier op Nyenrode in speciale vitrines aan te bieden en door te onderzoeken of een meer structurelere samenwerking op het gebied van inkoop mogelijk is. Een win-win situatie dus’. 

 

Ik dacht aan een brief, een folder misschien...? Het werd een boekje. Eentje om trots op te zijn! Met mijn ding in de aanbieding (wat kan ik? schrijven!) stapte ik in 2008 de beursvloer op. De vraag was wie ik blij kon maken met een tekstje of een tweede blik op een zelfgemaakte brief of notitie. Mij zou het, als freelancejournalist en tekstschrijver, wat naamsbekendheid kunnen opleveren.

Om me heen zag en hoorde ik 'matches' tot stand komen; de vraag naar mijn talent kon ik niet zo gauw ontdekken. Hm… jammer. Maar buurvrouw Petra van Dijk (destijds matchmaker voor Speel-o-theek de Speelwissel) zag die vraag wél! Brassband Breukelen zocht iemand die zijn jubileumboekje wilde schrijven, ruim op tijd voor het jubileumjaar 2010, waarin de band zijn 18e lustrum viert. Gelukkig maar, want deze vraag was van een andere orde dan ik had verwacht. Even schrikken zelfs: een boekje?! Daar zou heel wat tijd in gaan zitten. Maar, nee zeggen was geen optie. Dit was een unieke kans!

En tijd ging erin zitten! Maar met heel veel plezier en betrokkenheid en de ambitie om er op mijn manier iets leuks van te maken voor een ontzettend leuke club mensen. 

Het jubileumboekje is een plaatje geworden; voor de brassband een leuk en compleet historisch overzicht, verpakt in het reilen en zeilen van de band en zijn leden anno 2010, voor mij een prachtig visitekaartje. Véél mooier dan het gloednieuwe exemplaar waarmee ik naar de beursvloer kwam. Uiteraard mede dankzij Wim Dijkers, die voor de vormgeving tekende, en die al lezend ook steeds enthousiaster werd. Voor mij ging een boekje open over de brassbandwereld, ik hoop nu ook voor anderen. Brassband blij, ik blij, en wie weet straks nog blijer, als dit vruchten gaat afwerpen. Dank, beursvloer, voor deze kans!

Monique Linnemann, freelancejournalist en tekstschrijver

 

“Het is mooi als wij iets kunnen doen voor een ander, wat voor ons makkelijk kan”, zegt manager Claassen van Peugeot Experience gevestigd aan de Corridor in Breukelen. “Met een mooi woord noemen ze dit maatschappelijke verantwoord ondernemen, maar eigenlijk is het gewoon iets voor elkaar over hebben. Met deze gedachte doen wij al voor de derde keer mee. Wij doen in auto’s dus het is voor ons een kleine moeite om voor vrijwillige organisaties vervoer regelen. Ook hebben wij een ruim pand waarin een vergaderruimte aanwezig is. Dit kunnen organisaties van ons gebruiken om een vergadering of andere bijeenkomst te houden. Als tegenprestatie vragen wij vaak een stukje reclame.” Ook is het meedoen aan de beursvloer voor Peugeot een vorm om zich te presenteren aan Breukelen. “Wij werken landelijk vanuit deze prachtige locatie langs de A2 en hebben weinig affiniteit met Breukelen. Op deze manier kunnen wij een link maken met Breukelen”, vertelt Claassen enthousiast. Bij de vorige beursvloerheeft Peugeot Experience negen matches gesloten.
Tekst en  foto: Petra van Dijk, Vechtstroom


Bouwbedrijf Van der Heijden BV in Breukelen bestaat in 2009 25 jaar. Van der Heijden: ‘ Dit wilde ik graag vieren door mijn maatschappelijke betrokkenheid te tonen. De beursvloer was een mooie gelegenheid om spontaan in contact te treden met organisaties, waarnaar mijn hart uitgaat. Ik heb hele leuke matches gemaakt en uit een van die contacten is zelfs een opdracht voor mijn bedrijf gerold. Wie had dat gedacht!’ Ook over de tegenprestaties is hij meer dan tevreden. Drie basisscholen hebben hem elk een kunstwerk op maat geleverd, die als pronkstukken voor zijn kantoor dienen. Een fraaie herinnering aan de tweede beursvloer én zijn 25 jarig-bestaan.

 

Stefan Verzijlbergen van Marskramer had nog zo zijn twijfels voordat hij besloot deel te nemen aan de Beursvloer: was het wel verstandig, wat zou er allemaal op hem af komen? De twijfels zijn weg en hebben inmiddels plaats gemaakt voor enthousiasme. Er zijn vele leuke matches door hem gemaakt. Matches die ook iets opgeleverd hebben. Zo vertelt hij over de match met peuterspeelzaal De Bijenkorf voor het leveren van een zandbak in het voorjaar. Als tegenprestatie had de Bijenkorf toegezegd verkeersregelaars in te zullen zetten op een moment dat daar behoefte aan zou zijn. Dat moment diende zich al zeer spoedig aan. De intocht van Sinterklaas. ‘Voor dit evenement, georganiseerd door de winkeliersvereniging, worden ieder jaar verkeersregelaars ingehuurd bij een firma uit Utrecht om de veiligheid van de kinderen te waarborgen’ zo vertelt hij. ‘Dat kost ons een paar centen. Met de Beursvloer nog vers in mijn geheugen dacht ik aan de toezegging van peuterspeelzaal De Bijenkorf en heb ze toen opgebeld met de vraag of zij verkeersregelaars konden inzetten. Enthousiast hebben zij in zeer korte tijd voldoende mensen geregeld om de intocht van Sinterklaas goed te begeleiden. Dat leverde de winkeliersvereniging toch een leuke besparing op’. Ook  de verkeersregelaars van de peuterspeelzaal waren blij met dit verzoek. Zo konden zij het geleerde in de praktijk brengen.


Aan het woord is Carel Leuftink van Finishing Touch Projecten uit Nieuwer Ter Aa, die met 4 matches naar huis ging. ‘Een match maken op de Beursvloer is als een heitje voor een karweitje. Van een dubbeltje een kwartje maken. Elkaar steunen met iets echt waardevols. Geen gemakkelijke opgave voor de steunvragers. Echter, als ze echt gaan nadenken over wat ze kunnen doen als tegenprestatie anders dan een ontbijtje verzorgen of een liedje voor de deur wordt het een serieus spel met ontspannende waarde. Leuk en leerzaam. Echt maatschappelijk verantwoord ondernemen van beide kanten.’